Bøker og vitenskaplege artiklar
- Bjørnestad, E., Myrvold, T. M., Dalland, C. P., Hølland, S., Andersson-Bakken, E., Håøy, A., Svanes, I. K., & Sundtjønn, T. (2023). Et blikk inn i førsteklasserommet: Lek, læring og vennskap. Delrapport II. Skriftserien.
- Blair, C., & Raver, C. C. (2015). School readiness and self-regulation: A developmental psychobiological approach. Annual Review of Psychology, 66, 711–731. (engelsk)
- Brandzæg, Torsteinsson, Øiestad 2018), Se barnet innenfra. Hvordan jobbe med tilknytning i barnehagen. Kommuneforlaget.
- Brekke Stangeland, E. (2017). The impact of language skills and social competence on play behaviour in toddlers. European Early Childhood Education Research Journal, 25(1), 106–121. (engelsk)
- Ekornår, B., Øverland, E., Brunovskis, A. (2025). Læreren som ressurs for elevers psykiske helse. Universitetsforlaget.
- Draugedalen, K., Kleive, H. 2022). Skadelig seksuell adferd i skolen. Hvem kan hjelpe meg? Samarbeid mellom tjenester. Universitetsforlaget.
- Fisher, K. R., Hirsh‐Pasek, K., Newcombe, N., & Golinkoff, R. M. (2013). Taking shape: Supporting preschoolers’ acquisition of geometric knowledge through guided play. Child Development, 84(6), 1872–1878. (engelsk)
- Haug, P. (2024). Ein elevvennleg kunnskapsskule. Utdanningsnytt.
- Nordanger, D. Ø., & Braarud, H. C. (2017). Utviklingstraumer: Regulering som nøkkelbegrep i en ny traumepsykologi. Fagbokforlaget.
- Johannesen, K. N., & Bakken, A.-K. (2020). Fra uro til ro: Utfordrende atferd og barns muligheter for læring. Gyldendal.
- National Scientific Council on the Developing Child. (2005/2014). Excessive Stress Disrupts the Architecture of the Developing Brain: Working Paper No. 3. Updated Edition. (engelsk)
- Popovac, Zemir (2024). Barn som utøver vold. Fra normalpsykologi til patologi. Fagbokforlaget.
- Yogman, M., Garner, A., Hutchinson, J., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., Baum, R., Gambon, T., Lavin, A., Mattson, G., & Wissow, L. (2018). The power of play: A pediatric role in enhancing development in young children. Pediatrics, 142(3), e20182058. (engelsk)
- Winnicott, D. W. (1971). Playing and reality. Basic Books.
- Øen, K. (2023). Inkludering i møte med utfordrende atferd [Doktorgradsavhandling, Universitetet i Bergen]. Universitetet i Bergen.
Tekstar, nettsider, filmar, podcast mm til kvart tema:
1.UTVIKLINGSTRAUMER OG BARNESYN
- Forandringsfabrikken. (u.å.). Hvordan få god praksis: Ha et godt barnesyn. (bokmål)
- Gaustad, K. M. S. (2022, 16. mars). Oppvekst med traumer. Utdanningsnytt. (bokmål)
- Jensen, T. (u.å.). Barn og traumer. Psykologforeningen. (bokmål)
- MinBarnehage. (u.å.). Kort presentasjon av traumebevisst omsorg hos oss (PDF) (bokmål).
- Popovac, Z., & Steinkopf, H. (2025, 3. juni). Barn som utøver vold: Ny podkastepisode. RVTS Sør. (bokmål)
- RVTS Sør. (u.å.). Traumeguiden. (bokmål)
- RVTS Sør. (2020, 21. oktober). Digitalt grunnkurs i traumeforståelse. (bokmål)
- Thorkildsen, S. L. (2023, 31. august). Jo, visst skal vi sette grenser. RVTS Sør. (bokmål)
- Thorkildsen, S. L. (2018, 7. juni). Vanskelige barn – eller barn som har det vanskelig? RVTS Sør. (bokmål)
- Utdanningsdirektoratet. (2025, 5. juni). Digitalt kurs om norsk barnehage, SFO og skole for flyktninger og innvandrere. (bokmål)
2. MENTALISERING, TRIGGAR- OG STRESSREDUKSJON
- Andersen, A. (2022, 31. mai). Stress-opplysning for barn. RVTS Sør. (bokmål)
- Andersen, A. (u.å.). Kofferten min og meg. RVTS Sør. (bokmål)
- Andreassen, J.F., Gauden, B., Kvalvik, L.R. RVTS Vest. (2024). Ditt barnesyn.
- Garmannslund, M. E., & Hvål, S. (2024, 11. oktober). Barn og unge med potensial. RVTS Vest.
- Køhn, K. (2025, 11. februar). Stressbegeret: Stress hos små barn i barnehage og hjemme. RBUP Øst og Sør. (bokmål)
- NKVTS. (u.å.). Barn og traumer. (bokmål)
- Steinkopf, H. (2023, 3. september). Ikke oppdra barnet. Oppdra deg selv. RVTS Sør. (bokmål)
- Thorkildsen, S. L. (2018, 7. juni). Vanskelige barn – eller barn som har det vanskelig? RVTS Sør. (bokmål)
- Østby, L. (2019, 4. november). Psykologspesialist: – Urolige elever er ofte utrygge barn. Fontene. (bokmål)
3. REGULERINGSSTØTTE - I SITUASJONEN DER DET SKJER
- Espeland, A. J. (2024, 22. september). Stavangerskoler tester «hjernevennlig skole» med mange pauser. NRK. (bokmål)
- Fontene. (u.å.). Hvordan vugge en 12-åring?. (bokmål)
- Forandringsfabrikken. (2020). Sint utenpå, vondt inni. (bokmål)
- Hovland, K. (2024, 18. april). Rektor tror verken på straff eller belønning når barn oppfører seg dårlig. Bergens Tidende. (bokmål)
- NKVTS. (u.å.). Affektregulering – Traumesensitiv omsorg og behandling. (bokmål)
- RVTS Sør. (u.å.). Reguleringsstøtte og mestring (Veien Videre). (bokmål)
- RVTS Sør. (u.å.). Film med Howard I. Bath. Å håndtere sin indre verden. (bokmål)
- RVTS Vest. Regulerinsgsstøtte. Traumefeltets viktigste terapi? Nordanger, Dag., Bergen, Anne Kristine. (Yotube) (bokmål)
- RVTS Sør. (u.å.). Film med Tone W. Jørgensen og Anette Andersen. Makro- og mikroregulering i praksis. (bokmål)
- RVTS. (u.å.). Snakkemedbarn.no. (bokmål)
- Solhaug, P., & Andersen, A. (2022, 6. mars). Toleransevinduet for barn. RVTS Sør. (bokmål)
- Thorkildsen, S. L. (2023, 13. mars). Ikke la deg styre av frykten for en bjørnetjeneste. RVTS Sør. (bokmål)
- Thorkildsen, S. L. (2019, 3. april). God emosjonell utvikling skaper robuste barn. RVTS Sør. (bokmål)
- Waksvik, G., & von Krogh, M. (2024, 12. mars). På Kleivane skole kjefter vi ikke. Utdanningsnytt. – På Kleivane skole kjefter vi ikke
4. DEN REGULERANDE LEIKEN
- Bufdir. (u.å.). På vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv. (bokmål)
- Dønnestad, E. (2015, 27. april). Lek – veien til endring. RVTS Sør. (bokmål)
- Forebygging.no. (u.å.). Mer lek gir bedre trivsel og motivasjon for læring. (bokmål)
- Forebygging.no. (u.å.). Lekens verdi vises ikke i regneark! (bokmål)
- Forebygging.no. (u.å.). Kan vi noen gang bli kvitt mobbing? (bokmål)
- Haug, P. (2024, 5. juni). Ein elevvennleg kunnskapsskule. Utdanningsnytt.
- Høye Noren, T. B. (2024, 22. oktober). Lek er utvikling – Om leketerapi for barn. Favne Psykologbistand. (bokmål)
- Popovac, Z. (Programleder). (2024, mai 15). Hva er bra med frustrasjon? [Episode #32]. I Tango med tenåringer. Podtoppen. (bokmål)
- Regjeringen. (2024, 12. desember). Styrker satsingen på godt skolemiljø. (bokmål)
- Schjelderup, A. P. (2024, 6. november). Lek i skolen – en bedre måte å lære på. Utdanningsnytt. (bokmål)
- Steinkopf, H. (2015, 27. april). Lek – veien til endring. RVTS Sør. (bokmål)
- Steinkopf, H. (2024, 3. desember). Skapt for å leke: Lekens plass i endringsarbeid. RVTS Sør. (bokmål)
- Thorkildsen, S. L. (2020, 10. august). Vi lærer så lenge vi leker. RVTS Sør. (bokmål)
- RVTS Vest. Den inkluderande og regulerande leiken i skulen.
- Universitetet i Innlandet. (u.å.). Inkluderende praksiser og fellesskap. (bokmål)
- Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Barns samspill i lek. (bokmål)
- Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Natur, miljø og teknologi. (bokmål)
- Utdanningsdirektoratet. (2024, 1. august). Inkluderende fellesskap. (bomål)
5.REGULERANDE ARBEIDSMILJØ OG KRITISK REFLEKSJON
- Hjort, P. (2017, 9. november). Refleksjoner om læreprosesser. Kunnskapsbanken. (PDF) (bokmål)
- RVTS Sør (u.å.). Refleksjonsboka. (PDF) (bokmål)
- Steinkopf, H. (2020, 21. oktober). Hva trenger hjelperen for å stå støtt når det stormer som verst? RVTS Sør. (bokmål)
- Thompson, P.-M. M. (2023, 5. mai). Slik skaper du trygge ansatte. BI Business Review. (bokmål)
- Statsforvalteren. (u.å.). Refleksjonsoppgaver til foredraget med Guttorm Helgøy. (Word) (bokmål)
- Utdanningsdirektoratet. (2020, 17. januar). Krav og forventninger til en rektor. (bokmål)
Sist oppdatert 15.10.2025