Mål
- LPT skal bidra til at skuletilsette og helsesjukepleiarar som er bekymra for ein elev, opplever det trygt å ta initiativ til samtale og oppfølging
- Skulen skal ha klare prosedyrar som tilsette er trygge på å følgje når elevar strevar, sjølvskadar, har sjølvmordstankar, utøver sjølvmordsåtferd eller blir etterlatne ved sjølvmord eller brå død
- Programmet skal sikre at skulen etterlever krav i lovverket og føringar i sentrale handlingsplanar, veiledarar og andre styringsdokument.
Sjå intervju med rektor, lærar, sosialrådgjevar og helsesjukepleiar
Innhald
Gjennom opplæring, praktisk trening og nettverksstøtte skal skuletilsette og helsesjukepleiarane bli tryggare på:
- Å gjennomføre viktige samtalar med elevar
- Å kjenne til og kontakte relevante støtteinstansar, både før og etter ein elevsamtale
- Å arbeide systematisk for å etablere ein førebyggande kultur på og mellom skulane i kommunen, i samarbeid med helsesjukepleiarar og andre ressurspersonar.
Programstruktur og kommunen si forplikting
Forankring
- Kommunen kallar inn relevante partar til møte med RVTS/RKBU Vest for gjennomgang av skuleprogrammet
- Kommunen underskriv samarbeidsavtale med RVTS/RKBU Vest der deltaking i ein “Randomisert kontrollert studie” (RCT) er ein del av avtalen. Alle skulane og helsesjukepleiarane i kommunen forpliktar seg til å delta, noko som aukar sannsynet for ønskt effekt.
- Kommunen peikar ut ein kontaktperson som koordinerer informasjonen mellom kommunen og RVTS/RKBU Vest.
Før oppstart
- Kvar skule peikar ut to LPT-ressurspersonar, fortrinnsvis sosialpedagogisk rådgjevarar, miljøterapeutar, avdelingsleiarar eller andre relevante personar.
- Alle helsesjukepleiarane i kommunen blir og definerte som LPT-ressurspersonar.
- Alle skuletilsette fyller ut det første spørjeskjemaet til RCT-studien før oppstart.
- Halvparten av skulane (pulje 1) blir tilfeldig trekt ut til å delta det første året Utvalde ressurspersonar, inkl helsesjukepleiarane i pulje 1, deltek på tre dagers grunnopplæring i regi av RVTS/RKBU Vest. Etter desse tre opplæringsdagane er dei formelt LPT-ressurspersonar.
- Dei same ressurspersonane deltek på eit dagskurs i regi av RVTS/RKBU Vest der dei får opplæring i innhald og gjennomføring av Portnerkurset (eit dagskurs for alle skuletilsette).
Iverksetting
- Ressurspersonane gjennomfører Portnerkurset (dagskurs) for alle skuletilsette
- Skulane fullfører RCT-studien ved å svare på det andre og tredje spørjeskjemaet under iverskettingsfasen.
- Dei resterande skulane (pulje 2) blir inkluderte i programmet og følger same struktur som pulje 1
- Ei hovedressursgruppe blir etablert der skuleleiarar og leiar for helsesjukepleiane peikar ut ein LPT-ressursperson frå kvar skule samt ein helsesjukepleiar frå barneskulen og ungdomsskulen (eventuelt vidaregåande).
- Hovudressgruppa har direkte kontakt med RVTS/RKBU Vest og møter minst tre gonger årleg for å følgje opp innhaldet i samarbeidsavtalen.
- LPT-ressurspersonane og helsesjukepleiarane deltek på VIVAT-kurset: “Førstehjelp ved selvmordsfare”.
Driftsfase
- Gjennomføre LPT-nettverkssamlingar
- Gjennomføre LPT-fagsamlingar
- Faste møte i hovedressursgruppa (RVTS Vest kallar inn)
- Gjennomføre Portnerkurs ved behov
Gevinst for kommunen og skulen
- Alle tilsette på skulen får kunnskap om tema mange opplever som vanskelege å snakke om
- Alle tilsette får øving i samtaleteknikk
- Nokre skuletilsette og helsesjukepleiarane får utvida kunnskap om psykisk helse og samtaleøving (Ressurspersonar)
- Ressurspersonane får tilgang til ei internside der dei kan:
- Stille spørsmål til RVTS Vest/RKBU Vest og ressurspersonar i andre kommunar
- Få tilgang til andre kommunar sine planar
- Dele og motta erfaringar frå andre skular.
- Fagsamlingar og nettverkssamlingar gir ressurspersonane auka fagkunnskap og betre innsikt i kommunen sine støttetilbod
- Skulen sikrar etterleving av lovkrav og føringar i sentrale handlingsplanar og rettleiarar
- Kommunen får styrka kompetanse på psykisk helse og førebygging av sjølvskading og sjølvmord.
Spørsmål og svar
Sist oppdatert 12.06.2025